Hipokrit, tanah dan sabar
5/17/2009 08:55:00 AM | Author: eVy-D-YaNa
Dalam kemelut warga UTP yang tengah berjuang untuk peperiksaan akhir sem ni, tiba-tiba sangat terasa untuk menulis. huhu~ Memetik status abangku "Perempuan. Bila dia tak suka, dia akan tulis huhu. Benarkah?" (p/s: pinjam ek..hehe~). I think in some sense, it is true. Uh. Tapi apa kaitan tiga2 benda ni? mesti pelikkan? ...

Serius. Post ini bukan la bertujuan nak mempoyokan diri atau apa. Cuma sangat terasa nak menzahirkan amukan jiwa yang rakus menghantar tentera kata-kata untuk memberontak di hujung jari. Post ni tentang aku, nothing much. Kalau terasa bosan atau tak nak baca dah, terpulang la. Bagi mereka yang faham, ini memang cara aku. huhu~



Hipokrit

Hipokrit : (orang yang) berpura-pura berperangai (berkelakuan, bersifat, dll) baik, (orang yang) memperlihatkan keadaan diri yang berlainan dari yang sebenarnya. - Kamus Melayu DBP.

Aku bukan nak cakap pasal siapa-siapa. Cuma lately, aku rasa diri aku macam hipokrit. Hipokrit dengan orang mungkin sikit. Eh, kalau kita buat senyuman palsu, itu dikira hipokrit ek? Herm, tak pa la, bukannya orang tu perasan pun..huhu~

Hipokrit dengan diri sendiri. Ni lagi besar. Banyak pulak perkara yang bertelagah dalam hati aku sekarang ni. Setengah hati aku cuba tak mahu mengendahkan, setengah hati lagi ambil kisah sampai termakan hasutan syaitan. Antara tak suka dan terlalu menjaga hati orang lain. Herm, bukan salah orang tu pun sebenarnya. Cuma aku yang tak pandai nak kawal perasaan. Benda kecik saja pun. Benda kecik pun, kalau terkumpul jadi banyak jugak kan. huhu~ Dah..buang, buang! Lupakan.


Tanah

Sama ada kita semua sedar atau tak, tau atau tak tau, kita semua secara semula jadinya terbina daripada 4 elemen : air, api, angin dan tanah. Tapi untuk post ni, aku cuma nak cakap tentang tanah.

Analogi : Jadi tanah memang nampak senang. Duduk saja diam-diam kat situ. Bukannya nampak sangat pun kan. Tanah...memang dah sah-sah kena pijak, kena cangkul, kena hentak atau apa-apa saja yang berkaitan. Kalau tak suka pun, apa saja yang tanah tu bole buat, bukan macam air, api dan angin yang bole mengganas. Memang itu fitrahnya, kena apa pun tanah selalunya tak terusik pun. Kalau tempat dia kat situ, kat situ lah dia pilih untuk berbakti.

Kenyataannya, tanah tu la tempat tumbuh-tumbuhan bertunas dan membesar. Rasanya tak pernah penat tanah menyumbangkan segala nutrien yang dia ada untuk tumbuh-tumbuhan di atasnya tumbuh subur dan segar-bugar. Walaupun suatu masa nanti tumbuh-tumbuhan tu akan tinggalkan dia, tanah mesti tak pernah akan lupakan.


"Diyana ni selalu sangat mengalah, asyik kena buli saja..."

"....cuba kuat dan tegas sikit..."

Dalam sebulan ni, entah berapa kali dah aku dengar ayat ni, daripada kenalan-kenalan sekeliling aku. Sampai terngiang-ngiang dalam telinga, sampai naik muak. Aku kah yang rupa-rupanya tak perasan selama ni? Aku rasa aku memang macam ni dari dulu, tapi sejak dua menjak ni ramai pulak yang terlebih perasan pasal ni. huhu~

Baru-baru ni seorang lagi abangku mengatakan elemen terkuat dalam diri aku ialah tanah.
Aku dan tanah, ada kaitan kah?



Sabar

"Uh..kuatnya diyana, kalau aku, dah lama...."

"Sabar ek diyana..."


Ni lagi, ayat-ayat mereka. Huhu...kuat la sangat. OK, terus terang, dah beberapa kali berhadapan dengan perkara yang tak menyenangkan hati, yang berlaku depan mata. (Herm, baru tadi pun nampak jugak..huhu~). Masalahnya orang lain pun perasan jugak, aduhai. Tapi macam biasa, aku takkan sebut atau cakap apa-apa. Paling kurang pun aku sebut huhu atau herm saja. - "Perempuan. Bila dia tak suka, dia akan tulis huhu." Takkan nak bising-bising pulak. Aku tahu tempat aku, bukannya ada hak dan sememangnya tak layak pun. Rasa itu semakin bertambah. Sebab tu aku betul-betul terasa nak menulis sekarang. Harap-harap lepas ni dapat melupakan. huhu~

Quoted:

"Sabar itu separuh daripada iman."

"Orang yang berjiwa besar memiliki dua hati; satu menangis dan yang satu lagi bersabar."

Walaupun aku ni takda la beriman mana sangat pun dan jiwa pun mungkin sebesar biji sawi saja, yang aku tahu sekarang, aku mesti belajar untuk bersabar. Sabar. Sabar. Sabar. Tak bole melatah dengan dugaan kecil ni. Aku tahu ni proses untuk menjadi matang selayaknya seorang dewasa.

Pesan Guru aku : Berhati-hatilah dengan tiga Ta ni; harTa, takhTa dan waniTa.

Dapat kaitkan 3 perkara tu? Kalau dapat, terima kaseh. :)

Cukup la sampai sini. Aku mahu tutup semua kisah duka. Lepas ni kita hepy2 saja; OK! ;D



Lagu:
1. Lagu ni ada kaitan. Dua tiga hari ni memang layan lagu ni. Masih Cinta, Kotak
2. Lirik ni. "Semua nada beranjak, aku terdiam sepi", Matahari, Agnes Monica


p/s:
1. Walau apa yang terjadi pun, kamu, kamu, kamu, dan kamu semua
tetap yang paling aku sayang.
Saayaaang semuaa!
mwahx3~ :D

2. S.E.N.Y.U.M
ini penawar kewalangan hati. :)
"Biar terjatuh dalam hati...
pahit pun itu ku tersenyum..."

- Masih Cinta, Kotak

3. Study! Study!
Exam tak habes lagi...huhu~

Image Hosted by ImageShack.us
This entry was posted on 5/17/2009 08:55:00 AM and is filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

10 butterflies:

On May 17, 2009 at 11:49 AM , mashimarossa said...

Oih sempat lagi tulis pagi tadi eh?

Jikalau kamu tanah, dakulah si angin yang akan membawa tanah ke merata rata tempat dalam mengecapi kebahagiaan~ ;D

ingat itu!

p/s:
1.lagu kotak..tik tik tik ;)
2.YA!! KENAPA KITA BERLAGAK SEPERTI SUDAH MERDEKA!! TERUSKAN MENGULANGKAJI PELAJARAN!!

 
On May 17, 2009 at 1:01 PM , eVy-D-YaNa said...

sempat2..sebab terasa sangat nak menulis..lepas baru bole study dengan hati yang lapang siket, mungkin. hehe~ :)

 
On May 17, 2009 at 1:16 PM , kiera-fishies said...

diyana..
rindu nk tengok diyana senyum balik.
cam dulu-dulu..

=)

 
On May 17, 2009 at 4:03 PM , anis88 said...

klu sabar itu separuh daripada iman...ape lg separuh??? mna lg separuh pergi???

 
On May 17, 2009 at 8:59 PM , anak melayu said...

separuh lagi bersih...

sabar separuh dari iman
+
kebersihan separuh dari iman
=
satu iman

 
On May 17, 2009 at 9:44 PM , Anonymous said...

tanah la boleh jadi tanah runtuh....
sokong tanah...
yayyyy

MBMUTP

 
On May 17, 2009 at 9:47 PM , didie ^__^ said...

kdg2 senyum itu yg plg mampu kite lakukan...w/pn hati memberontak.

 
On May 18, 2009 at 2:46 AM , chillsberry said...

tanah kan ada gempa bumi dan memiliki peringkatnya. kalau 1-4 scala ritcher, setakat goyang-goyang pening. tapi bila sampai peringkat 6-10 skala ritcher, habis ranap semuanya.

hmmm..patutlah evy suka goyang-goyangkan tangan evy. kenalah dengan tanah gempa bumi tu. hehe :D

p/s: nak royalti. pizza ok. haha :D

 
On May 18, 2009 at 1:48 PM , Nash™ said...

diyana,
wlu sape pn kita,
kita ciptaan yg plg sempurnya olehNYA.

TUHAN Maha Adil, ada syurga, ada neraka dn sbginya.

sntiasa percayakan kekuatan yg ade yg TUHAN ciptakan utk lawan yg ada dalam diri kita (nafsu...~)

yg jdi kita hipokrit, yg jdi kita pemarah, yg jdi kita happy go lucky, semuanya dalam diri kita, cuma faktor luaran yg boleh menjejaskan pertimbangan kita.

so always believe in yourself. ;P

 
On May 18, 2009 at 3:56 PM , niena tsurara said...

diyana,sama la kita.rasa cm selalu berpura2 sbb nk wat org len hepy.last2,diri sendiri lak yg xhepy2 smpai skrg.apa yg kita leh wat cuma sabar.huhu.adakah nina pun dr elemen tanah juga?hmm~

 
Related Posts with Thumbnails