The laughter
6/27/2008 09:32:00 AM | Author: eVy-D-YaNa
Date :26 June 2008

Location : Queensbay Mall

main front

obviously me~

fara shin chan

nik comel?


the memories

courtesy of caMouFlage

Kala Kerinduan Mengusik...
6/24/2008 07:25:00 AM | Author: eVy-D-YaNa

Kala Kerinduan Mengusik...


Kala kerinduan mengusik...
terlayar kembali di ingatanku
ada cerita tentang aku dan kamu
saat pertama kita bertemu dulu
detik mataku berbicara dengan matamu
tanpa alasan aku diam terpaku
sungguh, ada getar menggegar naluri

Kala kerinduan mengusik...
pinggiran masa menggamit sejarah lalu
tika aku mula ingin kenali kamu
hadir satu takdir memutuskan
terlangsung perpisahan antara kita
buat aku selami rasanya kehilangan
tapi aku tak pernah berhenti berharap

Kala kerinduan mengusik...
sejenak, aku biarkan diri berfikir
mengapa pertemuan ini lebih bermakna
kerana kamu, sahabat yang buka jalan
untuk aku kenal sebenar hakikat
berkat guru, karamah ibu serta hikmah bapa
yang selama ini kurang aku dasari


Kala kerinduan mengusik...
mengenang telatahmu buat aku tersenyum
tingkah lakumu mencuit hati kecilku
ketinggian ilmu kamu aku sanjungi
kebaikan yang terpuji itu maknanya
sebaris nama kamu sudah tersemat
di sudut hati yang paling dalam

Kala kerinduan mengusik...
segalanya tentang dirimu adalah igauanku
lirikan dan renungan matamu mencairkan
senyuman manismu layangkan aku terbang
kacak suaramu gementarkan nadi jiwa
telah kuukir wajahmu lama dalam hatiku
hingga terpotret ia menjadi mimpi-mimpi

Kala kerinduan mengusik...
realiti mengusir fantasi angananku
aku bukan merak kayangan
persis diri kamu yang istimewa
aku cuma pipit di rimba
kejauhan, hanya mampu memerhatikan dirimu
maafkan aku kerana terlalu mengagumimu


Kala kerinduan mengusik...
aku warkahi doa agar kebahagiaan milik kamu
kegembiraan kamu kekuatan aku
kejayaan kamu kebanggaan aku
kamu kenangan terindah dalam memori
diajarkan aku segala perasaan sampai faham
untuk apa Tuhan ciptakan air mata

Kala kerinduan mengusik...
aku percaya cahaya hikmah masih selindung
menyandar harapan pada yang belum pasti
tapi aku janji, pilih untuk setia
menanti kamu terima aku seadanya
selagi takdir tiada rencana lain buat kita
terjemahkan erti kesabaran dalam diri

Kala kerinduan mengusik...
nuansa puisi ini aku karangi
menaskhahi coretan hati yang mendambakanmu
andai suatu masa nanti
kamu mula mengerti kisah ini
gapailah tangan aku kembali
izinkan aku bernafas dalam cintamu

yang merinduimu,
Image Hosted by


p/s: Kala kerinduan mengusik...kamu datang mengilhami.
SKH, terima kasih.
Cinta Dalam Hati
6/24/2008 12:32:00 AM | Author: eVy-D-YaNa

Cinta Dalam Hati

Mungkin ini memang jalan takdirku
Mengagumi tanpa dicintai
Tak mengapa bagiku asal kau pun bahagia
Dalam hidupmu, dalam hidupmu

Telah lama kupendam perasaan itu
Menunggu hatimu menyambut diriku
Tak mengapa bagiku cintaimu pun adalah
Bahagia untukku, Bahagia untukku

Ku ingin kau tahu
Diriku di sini menanti dirimu
Meski ku tunggu
Hingga ujung waktuku

Dan berharap rasa ini kan abadi untuk selamanya
Dan izinkan aku memeluk dirimu kali ini saja
Tuk ucapkan selamat tinggal untuk selamanya
Dan biarkan rasa ini bahagia untuk sekejap saja

-Cinta Dalam Hati, Ungu-
When we walked together...
6/18/2008 01:35:00 PM | Author: eVy-D-YaNa
Date : 17/6/2008

Location : Queensbay Mall

Dear friend,
When we walked together, those memories in few years back just traversed in my mind. Many things we've shared together. Happiness, sadness, any other -ness, a few conflicts & secrets. Yes, those -ness are the 'salt & pepper' in our friendship.

Don't know how I could still remember that particular night. With tears running on my cheeks, I messaged you, confessing...that I can't stand the feeling of longing towards him anymore. It had already been a week, I kept on dreaming about him in my fever. And on that particularly night also, I admitted sincerely to you...I got crushed on him. Indeed, you were the first person to know. You replied to me immediately. With comforting words, you asked me to calm down and be patient. You told me that it won't take a long time I could meet him again. was normal to have that kind of feelings. We are teens ryte? You disclosed to me that you already knew it long time ago, since we were still schooling. You said that my actions explained everything to you, but still you waited for me to confess it myself.

What else could I say? You understand me more than anyone else. How I appreciate that. It had already been a year plus plus since that night. You are still my best friend. Thank you.



Saaidah Nafisah binti Abdul Rahim.
Erm...what's the first thing I should say about her? Iedah is her nickname. She is my best friend. I got acquainted with her when we were in Standard 5 at Sekolah Kebangsaan Sungai Gelugor (SKSG). As day passed by, we're getting closer and closer. We started to share many things. Then, both of us enrolled in St. George's Girls' School (SGGS). A few conflicts came about but we were still friends. In Form 4, we shared the good news of being offered to enter MRSM Balik Pulau. It's already written in destiny, I was not fated to study there because of certain reasons. She proceed there, and I returned to SGGS. We were still best friends. We've grown up. She is currently studying in UiTM Sungai Petani, taking Management. And yet, we are still best friends for 1,2 3.....8 years!

For the sake of this friendship, we chose to hang out together. Luckily, this sem break is just a perfect time. I supposed that we did not meet each other for nearly a semester. Rindu la tu..heee~

We set our plan to Queensbay Mall that peaceful afternoon. As soon as we arrived, we booked the movie ticket. Still have time for about one and a half hour - ok, lunch time! Our stomach sang the untitled rhythm. kih3~ JOHNNY'S Steamboat was our choice.....boring with the fast food already. hehe~ While eating, we continued talking, storying & gossiping... Gossip?? NO, not really. This time was more on sharing session. Many things happened these few months need to be storied and shared. huhu~ Tukar2 cerita la ni kononnya. ngeee~ And the question is, If you are being admired by two guys at the same time, is it a gift or a problem? - from her story. She's so lucky!

no comment to raspberry

what was the guarantee that we could finish this 2-persons meal?

"makan, jom!!!" - hungry was rebelling

Thank You, Mr. Waiter!!!

Movie time, ayuh!!! =) ---> Incredible Hulk

can you be a little bit more handsome, Hulk?

Oh, HULK....Does radioactive will eventually turn people into monster? Perhaps the biologists/scientists would be the richest person in the world by producing the serum or so-called antidote to fight against this monster-syndrome. Well, my biology theory might not be so expert to explain this.*sigh*~ The White are always too imaginative, but respect, they are dare enough! When GOOD versus EVIL, the GOOD will have to win in the end. Erm...this concept is applicable all the time. And always, greedy is confirm not a good value. One more thing, don't let angry controls you! huuuuu~ =)

Yahoooo....time for shopping! First, we went to the Popular bookshop. Iedah bought 'Ternyata Cinta' by Damya Hanna. Damya Hanna is our favourite author of Malay novels. We've been following all her novels and 'Ternyata Cinta' is Damya Hanna's 6th release. Tadaaaaaa.....I've found 'The Chocolate Lover's Diet' by Carole Matthew! This book is highly recommended by Kak Chuna. Heee~ Also, 'The Chocolate Run' by Dorothy Koomson attracted my eyes. No more hesitation, I want to have both books. In addition, "Can't Say NO to books also!".May be I could stop eating chocolate coz too many calories already inside, but why should I stop myself from reading 'chocolate', ryte? wee~

Next station......apparel outlets. From one shop to another, at last we stopped at Padini. Iedah bought 2 shirts. Weeee~

Our last destination before going home was Living Cabin.

remember the 'green-white-pink' flower?

Iedah already knew that I wanted to buy the 'green-white-pink' flower. She insisted to buy the flower for me, as a present she said. Instead of buying one, she bought 3 flowers of same type but different patterns! All for me.....fuh, goodness gracious me. =) Thank you, Iedah!!! Love the flowers so much!

"Pooh, will you always be my best fren?"- my adorable Iedah, proposing

And, the answer is "Of course! Yesterday, today, tomorrow, ever."


up, close & cheeeeeeeeeeeese!

Since we've bought something from the shop, we snapped a few photos there as the environment was so delightful. Posing sakan....cewah! Buat2 macam kedai sendiri lak...ces~ ;P

flowers get bottled

As soon as I reached home, I settled the three flowers in the ESPrit raspberry bottle and put it somewhere in the room. =) Nice to look at.

We've a great moments together. Hope this memories cherish forever.
Lebiu Iedah!!!

Masa mendewasakan kita tapi tak mungkin memisahkan persahabatan kita. =)
Terima kasih sahabatku~
6/17/2008 08:15:00 AM | Author: eVy-D-YaNa

Si Romantis Aries

Cinta Aries

Aries merupakan individu yang kaya dengan cinta. Mereka terlalu ‘ghairah’ dalam meluahkan rasa hati pada insan yang dicintai. Namun, cinta itu diungkapkan dengan penuh tenang dan berhemah.

Bila putus cinta…hmm…masalah besar buat si Aries yang sedang putus cinta. Di sebalik sikap yang ceria, Aries sebenarnya berdepan dengan emosi yang mudah terusik dan amat sensitif terutama saat cinta berakhir dengan kekecewaan.

Hey, nak tau tak?


Aku berzodiak aries….ahakz! ;P

Rujukan : majalah Remaja, edisi 1 April 2008.

Tiba-tiba teringat mesej Kak Chuna hari tu, ktorg bincang2 pasal common interest yang ktorg share. ;P

Kak Chuna :
"Common interest cm ceklat, sajak, novel. Msti 2-2 pon romentik =P ngeheh."

Ha'ah, Kak Chuna...Diyana rasa betol kata Kak Chuna...kita memang sama-sama romantik! yeehaw! =D

"Can't say NO to chocolate & romantic"
Happy Father's Day!
6/16/2008 01:07:00 PM | Author: eVy-D-YaNa
Date : 15/6/2008

Location : KFC Sungai Dua

Today is a Father's Day. And Abah wanted to belanja us!!! hooray!!! Both Abah & Mama love KFC more... =) No Problem for us, Abah! Anything will do, sir...yeay!

Abah & Mama

While we were eating, Abah said,

"Dulu masa akak dan adik kecik2, kami selalu bawak akak dan adik mai KFC sebab dua-dua bising nak main permainan kat KFC! Sampai-sampai main dulu, dah panggil banyak kali, baru nak mai makan."

Hehe....back to childhood moments for a while...what was I suppose to answer?

"Abah...tu dulu la. We're now grown up. No more selekeh2 girls like before. We've become your charming little princesses. But we are still like before. Manja, nakal & selalu nak main2, kan2, Abah?...hehe..nothing is going to change that."

And I saw Mama put a smile on her lips. Happy ending, I guess. Ahakz! =)

Thanx Abah! LOVE YOU!!!~ muaXxxX~ =)

Sorry, Abah....we did not prepare anything for you as a present. I supposed that our sincere hugs n kisses could be a more meaningful present for you.

SiStEr's Day Out!
6/15/2008 10:41:00 PM | Author: eVy-D-YaNa
Date : 14/6/2008

Location : Queensbay Mall

Since I returned home from UTP for the semester break, my beloved sis, Adilah ( Che Pe'ah; that's what my family members always called her...hehe~), she kept on insisting me to hang out with her. Erm...her wish made me think twice....I'm not that kind of person who extremely love to loiter around here & there, except for special purposes; meeting my ex-schoolmates. Not like her especially, always hang out with her friends. But that's not a big deal for I'm free now. Two weeks at home, facing my laptop and continuously reading novels, kinda boring already~. So, why not? Ok, let's go Adik! Our plan?

Simple....actually Adik just wanted to watch a movie and have a piece of Secret Recipe's cake inside her mouth...hehe~ Whatever Adik, let's go!!! Adik invited her best friend, Ezzura to come along. =) Queensbay Mall...suited our need, just nice. We met Ezzura there. First, MOVIE! yeehaw!! Adik & I already planned to watch KUNG FU PANDA! My dream to watch this cute movie at last came true. Unfortunately, the tickets for 4.20pm's show sold out. Haiyaaa.....(ni Che Pe'ah nya pasal la ni...orang suro siap awal2..lambat gak..aisey~ no offense sis! hehe). We had to wait for the 5.30pm's show. Oryte...we went to Living Cabin. Fascinated with all the things inside....colourful!

"Akak, tengok ni. Bunga ni ada semua feveret kaler hang....hijau, putih n pink! Cepatla!" with semi-shouting voice, Adik called me.

"Wah! lawa...lawanya...erm..mugkin nanti bole beli." , my heart whispering. Buying? May be some other day when I came back here, hee~. ;P


KUNG FU PANDA~ what else could I say....BEST!!! Kenapa la panda tu comeyl sangat....macam nak plok2 ja panda tu....geram tengok dia...eeeeee....nak cubit2 pipi dia ;-)~
This story is interesting. Full of lessons, of course. It might seem full of jokes, funny and laughable characters, but PO, the big-fat-cute panda taught me a lesson. BELIEVE IN matter how many weaknesses or shortcomings you have. Believe in yourself and believe in others too. Success will definitely be yours. This one word of wisdom uttered by Oogway ( the old but very wise tortoise character) really gave motivation to me. Appreciate what you have today & enjoy what you are doing.

"Yesterday was a history. Tomorrow is a mystery. But today is a gift."

Ok, movie done! Secret Recipe jom!!!

while waiting....Secret Recipe

Erm....which cake should I choose? looking randomly at the counter. OH MY GOD!!! Definitely, I'll choose this one. No doubt. I can't stop myself anymore...huhu~

GREEN is my truly obsession!

Adik chose to eat Chocolate Chip Walnut....weeeee~ Ezzura preferred to tapau ja.

Yummy~ One word to describe.

Adilah & Ezzura

enjoying every little sensation

will it going to finish? oh NO!

cuap cikit....aaaaaaaaammmm~

It's time to go home..sweet memory with u, my Che Pe'ah sayang!!! muaXXXX!!

6/14/2008 08:12:00 AM | Author: eVy-D-YaNa

Aku ingin seperti rama-rama

Bebas terbang tebarkan warna

Langit biru peneman setia

Bersahabat sejati kuntuman bunga

Mempesona agar alam ceria

Hadir hapuskan sedih duka


Tinggallah Pujaan...
6/13/2008 12:17:00 PM | Author: eVy-D-YaNa
Tinggallah Pujaan...

"Takkan terganti segenap memori...takkan terpadam seluruh kenangan."

Tajuk buku : Tinggallah Pujaan...

Penulis : Mimie Afinie

Penerbit : KarnaDya

Halaman : 558

Ni buku kedua yang aku baca dalam masa cuti ni. Erm...dah lama aku tak baca novel yang berjaya tinggalkan kesan kat last, novel ni berjaya jugak menyentuh perasaan aku...sampai terimbau-imbau kebanyakan part dalam novel ni. Institusi kekeluargaan juga ditekankan dalam novel ni. Apa terjadi pun, ibu bapa tak bole dibelakangkan.

Bole tahan feel baca novel ni. Menyentuh hati sedalamnya, penulis berjaya mengolah jalan cerita dengan mewujudkan sense of humor, love & sadness. Bila ada unsur lucu, bole buat kita tersenyum dan kadang2 terketawa. Bila ada unsur cinta, bole buat kita rasa terbang di awanan cinta bersama watak-watak dalam cerita ni. Dan bila ada unsur sedih, sampai mengalir tak henti-henti air mata aku dibuatnya.

Cinta memang selalu menuntut pengorbanan. 'Love comes with sacrifices'. Itu yang aku dapat daripada cerita ni. Pahit macam mana sekalipun, selalunya kita terpaksa lepaskan cinta kita untuk lihat orang yang kita sayang bahagia...walaupun kita cintai dia separuh mati. 'To love means letting go'. Kadang2 cinta hadir dalam hati kedua-dua belah pihak, gadis dan jejaka. Tapi kalo dah tertulis atas kalam Allah, kita bukan milik dia, bukan jodoh kita dengan dia. Cinta itu satu ujian juga dugaan. Kembali aku tertanya, mampukah aku jadi sekuat itu andai suatu masa nanti aku terpaksa lepaskan cinta hati aku? herm~


Alangkah bertuahnya Nurain....punya kasih seluhur Haikal...punya sayang setulus Norman. Dua jejaka yang berjaya mengetuk pintu hatinya. Seorang sahabatnya sejak remaja....dan yang seorang lagi, hanya dianggap seperti abang kandung sendiri. Bagi Norman, Nurain dan Haikal sudah seperti adik-adiknya sendiri. Ternyata bagi Haikal, hanya Nurain permaisuri hatinya.

Dua cinta untuk Nurain...harus pilih yang mana?

Tertulis atas sekeping kad dari sampul berwarna merah yang membuatkan hati Nurain berbunga riang :

Nurain sayang,

Impian kita sudah hampir jadi nyata. Ain akan jadi milik Kal yang sah. Kal janji akan jadi suami dan ayah terbaik buat Ain dan anak-anak kita. Percayalah.

I always love you, Haikal.

Jua lamaran Norman yang penuh syahdu:

"Abang cintakan Ain sepenuh hati abang. Abang janji akan bahagiakan hidup Ain. Abang akan cuba untuk jadi suami yang baik dan ayah yang baik juga untuk anak-anak kita. InsyaAllah."

Kali ini Nurain tidak mampu lagi menahan air matanya daripada gugur. Kenapa bicara mereka seakan sama?

Tapi terjadinya suatu perkara di luar jangkaan yang membuatkan cinta Nurain terpaksa beralih arah...tidak percaya mesej ini adalah daripada kekasih hatinya. Begitu mudah membuang cinta mereka, melemparkan segala kenangan yang indah yang pernah dilalui bersama.

'Ain...setakat ini saja hubungan kita. Apa yang terjadi sebelum ini adalah satu kesilapan.'

Nurain tekad dengan keputusannya, meneruskan kehidupan dengan belajar untuk menyintai insan seorang lagi yang kini bergelar suami, tanpa mengetahui ada pengorbanan yang telah dilakukan kekasih hati.

'Kal janji akan cintakan Ain sampai bila-bila. Sampai Kal menutup mata.'

Nurain masih ingat lafaz itu. Terbukti, Haikal benar-benar telah mengotakan kata, masih mempertahankan cinta luhurnya.

'Tinggallah kekasih, tinggallah pujaan.' Kenang daku dalam doamu.

Sebaris ayat yang meruntun jiwa Nurain. Tapi siapakah yang meninggalkan Nurain?
6/12/2008 04:20:00 PM | Author: eVy-D-YaNa
Final exam pun dah abeh.....erm...seperti biasa, kalau dah start cuti ni aku memang tak bole tinggal hobi aku nombor 1 ni.....membaca. Tambah2 kalo dah novel dalam tangan....selamat tinggal gak la kat benda2 lain. Memang feveret~ huhu ~(^_^)~

k...tak nak cerita banyak..tengah makan kat kafe hari tu, terserempak dengan abg Arep. Dia baru balik dari Ipoh, & yang best tu dia ada beli buku. 2 novel. Satu buku kat bawah ni, satu lagi buku karangan Faisal Tehrani (tak ingat tajuk buku lagi satu). Tengok tajuk buku ni dah merangsang aku untuk baca, so, aku pun cepat2 cop kat abg Arep nak baca buku ni lepas dia baca. hehe~ selamba.


"Pencarian dengan harapan dan berakhir dengan penemuan"

Tajuk buku : Tawassul

Penulis : Isa Kamari

Penerbit : Al-Ameen Serve Holdings

Halaman : 240

"Muhammad itu tidak lain hanya seorang rasul, sesungguhnya telah terdahulu beberapa orang rasul sebelumnya. Jika rasul itu mati atau terbunuh, apakah kau akan kembali kafir."
- al-Quran, Surah Ali Imran : 144 -

Petikan sedikit daripada cover belakang buku, 'Novel Tawassul pasti menggegarkan dunia kesusasteraan dan keagamaan masa kini dengan penerokaannya yang berani, penting dan mencabar untuk direnungkan. Ia memancing minat pembaca dengan meneroka pertalian antara institusi kenabian, sains pengklonan dan penafsiran sejarah.'

Bagi aku, pengarang ni memang sangat berani mengupas isu ni. Rasanya tak terjangkau fikiran nak hasilkan karya macam ni. Gaya penulisan dia pun best. Kadang-kadang simple dan mudah difahami, tapi kadang-kadang ada penggunaan gaya bahasa sastera, yang kena fikir dalam2 baru faham. Tapi selalunya susah cket nak faham.

Novel ni lebih kurang macam pengembaraan. Terasa macam ikut sekali dalam pengembaraan tu, sebab unik. Isa Kamari pandai mengadunkan 3 unsur tu dalam novel ni; kenabian, pengklonan dan sejarah. Kadang-kadang rasa macam tak logik ja apa yang dia tulis. Lebih merupakan pengharapan untuk perkara tu terjadi. Tapi ni jugak mengingatkan yang apa saja bole terjadi dengan kuasa Allah. Mungkin nampak tak logik tapi mana tau kalo betol2 terjadi. Gempak la nanti. Mencabar minda. Ada jugak diselitkan unsur cinta pada yang tak sepatutnya.

Penulis jugak banyak meninggalkan pembaca untuk buat tafsiran sendiri mengenai ending cerita ni, begitu jugak dengan sub-plot. Kita bole buat andaian sendiri...lebih senang cakap, andaian tu kita dapat buat berdasarkan sejarah agung yang semua orang tau, lebih-lebih lagi sebagai seorang Muslim. Menarik kan? So, kalo nak tau lebih lanjut....kena la baca sendiri. Baru thrill~

Kat sini aku nak share cket petikan2 ayat yang aku rasa best sangat untuk dihayati....

"Ya Allah, harumkanlah kuburnya yang mulia dengan semerbak rahmat dan ucapan sejahtera!

Maka bertanyalah orang, Adam agaknya manusia yang diperkatakan ini. Allah menerangkan dengan sebabnyalah Adam Aku beri martabat yang tinggi. Ditanyakan lagi, Nuhkah orangnya? Allah menerangkan dengan sebabnya juga Nuh selamat dalam bahteranya dari tenggelam dan musnah semua ahli keluarga dan kerabatnya yang ingkar. Ditanyakan lagi, Ibrahimkah orangnya? Allah menerangkan dengan sebabnya Ibrahim dapat menegakkan hujahnya atas penyembah berhala dan bintang-bintang. Ditanyakan lagi, Musakah orangnya? Allah menerangkan Musa itu saudaranya, tetapi orang ini kekasih Allah. Musa hanya telah dapat berkata-kata dengan Allah. Ditanyakan lagi, Isakah orangnya? Allah menerangkan Isa hanya akan membawa berita baik tentang kerasulannya. Ia hanya laksana pengawal di hadapan istana kenabiannya. Maka siapakah gerangannya kekasih yang mulai ini yang telah Engkau berikan persalinan kesopanan, dan Engkau mahkotakan dengan kehebatan dan kemegahan? Engkau kibarkan atas kepalanya panji-panji kebesaran.

Ya Allah, harumkanlah kuburnya yang mulia dengan semerbak rahmat dan ucapan sejahtera!"


"Justeru itu aku dihidupkan, dengan izin-Nya. Kedatanganku adalah ingatan dan ujian. Kemunculanku akan memaksa manusia menilai semula segala-galanya. Siapakah sebenarnya manusia? Kelahiranku akan memisahkan antara yang percaya dan tidak percaya.

Kepercayaan asal menjadi luas tebarannya. Semakin dalam ketaksaannya. Aku bukan khayalan. Aku adalah kenyataan yang akan mencabar dan menggoncangkan akidah. Tetapi hanya bagi mereka yang selama ini enggan membuka mata dan dada. Fikirkanlah. Fikirkanlah.

Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Dia. Dan aku adalah imbasan kekasih-Nya. Maka sewajarnyalah alam dan sejarah bergegar sekali lagi dengan kehadiranku.


Pertama, dekatilah Dia dengan menyebut nama-nama-Nya yang baik. Kedua, pintalah daripadanya dengan bekalan amal yang baik. Ketiga, pohonlah daripada kalangan manusia yang paling alim dan masih hidup di antara mereka supaya mendoakan, seperti mana aku telah bermunajat sedang aku masih bernafas.

Selain daripada tiga cara itu, akan hanya menjerumuskan manusia dalam kesesatan.

Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Dia. Dan aku adalah imbasan kekasih-Nya. Maka sewajarnyalah alam dan sejarah bergegar sekali lagi dengan kehadiranku.

Selamat tinggal.

Satunya.Satunya. Satunya...Allah. "
6/10/2008 11:38:00 AM | Author: eVy-D-YaNa


Sepintas saja masa berlalu

Selajur hamparan yang jitu

Sebaris merah warnanya satu

Seputih kanvas empat penjuru

Padanya terkesan oleh mataku

Kelibat nan selalu terburu

Sekilas wajah yang dirindu

Pada hati rasa terharu



Sambutan Perayaan 42 & 43 Tahun PSSCM
6/10/2008 11:37:00 AM | Author: eVy-D-YaNa

Sambutan Perayaan 42 & 43 Tahun Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia

7 & 8 JUN 2008

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM),
Gombak, Kuala Lumpur

"Membina Bangsa Berbudaya"

7 & 8 Jun hari tu, aku ada sertai Sambutan Perayaan 42 & 43 Tahun PSSCM, bersempena dengan sambutan 20 tahun PSSCMUIAM, yang bertempat kat UIA. Ikut rombongan dari UTP, lebih kurang 20 orang termasuk yang nak amek sijil. Ni kali kedua aku join perayaan. Tahun lepas buat kat UniMAP Perlis. Best. Dapat pengalaman baru dan yang paling penting dapat jumpa ahli-ahli PSSCM dari seluruh negara. Masa ni la ahli-ahli PSSCM seluruh Malaysia berkumpul.

Dengan berkumpul macam ni, silat cekak ialah wasilah ke arah perpaduan orang-orang Melayu dan salah satu faktor penting untuk memupuk jati diri bangsa Melayu itu sendiri, dengan harapan untuk membentuk satu budaya bangsa yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Bersesuaian la dengan kata-kata Almarhum Ustaz Hj. Hanafi bin Hj. Ahmad, "Sains dan teknologi boleh dipelajari di mana-mana, budaya tetap hak kita.", bertepatan jugak dengan tema perayaan ni, "Membina Bangsa Berbudaya". Sekadar renungan bersama, sejauh manakah penghayatan kita untuk mempertahankan hak dan budaya orang Melayu di Malaysia ni....sebab tu la aku sayang sangat kat persatuan ni. Syukur bila Allah gerakkan hati aku dulu untuk masuk persatuan ni. Banyak benda yang aku belajar dalam silat cekak. Tu pun ada lagi banyak benda yang aku tak tau dan masih kena kaji untuk faham. Kesimpulannya, semua perkara ada dalam silat cekak. Mungkin ada yang tak faham. Kalo nak faham, masuk la persatuan ni, baru faham sendiri...huhu~ =)

Ok...patah balik kepada cerita perayaan. Susunan program : Konvokesyen Silat Cekak, Sambutan Hari Tenaga Pengajar, Majlis Makan Malam Perdana, dan Mesyuarat Agung Perwakilan PSSCM Kali ke-36.

7 Jun 2008, Sabtu 8.30 pagi
Pusat Aktiviti Kebudayaan (CAC), UIAM.

Majlis konvo ni bertujuan nak menganugerahkan sijil kepada ahli-ahli PSSCM yang lulus Ujian Sijil Rendah (USR). Majlis ini dirasmikan oleh YB Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Sebelum penyampaian sijil, ada pertunjukan demo oleh skuad PSSCM. Yang lulus USR dari UTP : kak Effa, kak Hanisah, abg Jawa, abg Fadhli, abg Kord, kak Iytah, abg Adib, abg Rambo, abg Jepp, abg Anas, abg Izwan, kak Nedy, kak Syue, kak Izzati, kak Nad, abg Nuri, kak Tim, kak Baya, kak Eena dan abg Faiz. kak Didie & abg Nash lak dapat kepujian. TAHNIAH! =)

Masa tengah tunggu kedatangan VIP, aku sempat main dengan baby Angah Izza, baby Mufazzal Syahmi. Comeyl sangat. Dah lama aku tak main dengan baby. Tiba-tiba ada chance lak. Masa tu baby Syahmi pakai topi yang ada telinga macam rabbit...lagi la cute. Tengah main-main, bole lak baby Syahmi tertido dalam tangan aku. Mungkin memang dia tengah ngantok, pas tu ada plak bunyi2 gamelan. Fuh, lagi sedap dia nak tido. Tapi memang best dapat dukung dia. Sweeeeeet sangat baby Syahmi! Lepas tido, baru Angah amek baby Syahmi. huhu~

Lepas abeh konvo, ahli-ahli PSSCM cawangan Perak bergambar beramai-ramai dengan YDP Cawangan Perak merangkap Penyelia Kelas Latihan UTP, En. Abdul Halim bin Saad, kat luar dewan.

ahli-ahli PSSCM Cawangan Perak dengan Abg Halim

7 Jun 2008, Sabtu 2.30 petang

Auditorium Utama, UIAM.

Aku tak tau sangat pasal perjalanan majlis ni sebab aku bukan TP. So, tak dapat cerita banyak. Tapi daripada apa yang aku dengar, masa majlis ni YM Guru Utama akan bagi ucapan dan amanat kepada semua Tenaga Pengajar. Lepas tu ada pengisytiharan & penyampaian Anugerah Khas Guru Utama PSSCM.

7 Jun 2008, Sabtu 8.00 malam

Pusat Aktiviti Kebudayaan (CAC), UIAM.

Masa ni la yang paling ditunggu-tunggu. Dinner time! hehe~ Sebelum start dinner, ada persembahan demonstrasi. Lepas tu dah bole makan. Masa tengah makan ada persembahan nasyid daripada kumpulan Maddani, UIA dan ada persembahan sketsa berkaitan silat cekak. Tapi aku tak faham sangat sketsa tu sebab view dari tempat duduk aku tak berapa best. huhu~ so far, best ja. Lepas tu ada tayangan dokumentari khas pasal Krisis 93.

Sebelum dinner ni abeh, ada ucapan daripada Pengerusi Program Sambutan 42 & 43 Tahun PSSCM, Tn. Hj. Maideen Kadir Shah dan YM Presiden & Guru Utama, Tn. Hj. Ishak bin Itam. Seterusnya majlis dirasmikan oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, YB Senator Tan Sri Muhammad bin Muhd Taib.

Masa dinner ni ada banyak gak gambar yang sempat aku rakam.....sebelum, semasa dan selepas dinner. Ngeh3~ ;P

Sebelum dinner...

kak hanisah, aku, kak chuna & kak fadz


dengan kak chuna

kak fadz & kak mun....mcm kembar kn?

semasa dinner...

ini meja kami...82

hehe.....dengan abg amin

kak effa & kak didie....skandal kah? ;P

kak chuna

abg pingu

selepas dinner...

dengan fadhillah

dengan senior mktb bp feveret, kak anis =)

kami yang *pink*....kak baya & aku

8 Jun 2008, Ahad 8.30 pagi
Auditorium Utama,UIAM.

Aku sempat masuk sekejap ja untuk majlis ni sebagai pemerhati. Pas tu dah kena keluar amek lunch. Tak masuk dah lepas tu. Tapi dengar daripada orang2 yang hadir full, mesyuarat kali ni best. Ustaz punya ucapan memberi kesan di hati. huhu~ =)

Ahli Jawatankuasa Pusat PSSCM

mencabutkan diri untuk lunch~

candid! -credit to abg Jepp- =)

Lepas abeh semua majlis, ktorg pun gerak balik ke UTP dalam kol 9.30 malam lebih. Bas UTP ni bole tahan laju, naseb bek selamat perjalanan pergi dan balik, Alhamdu Lillah. hee~ Sampai UTP dalam kol 1 pagi lebih. Memang sangat penat tapi puas hati sebab dapat pengalaman baru. huu~ =)
Related Posts with Thumbnails