Sambutan Perayaan 42 & 43 Tahun PSSCM
6/10/2008 11:37:00 AM | Author: eVy-D-YaNa

Sambutan Perayaan 42 & 43 Tahun Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia

7 & 8 JUN 2008

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM),
Gombak, Kuala Lumpur

"Membina Bangsa Berbudaya"

7 & 8 Jun hari tu, aku ada sertai Sambutan Perayaan 42 & 43 Tahun PSSCM, bersempena dengan sambutan 20 tahun PSSCMUIAM, yang bertempat kat UIA. Ikut rombongan dari UTP, lebih kurang 20 orang termasuk yang nak amek sijil. Ni kali kedua aku join perayaan. Tahun lepas buat kat UniMAP Perlis. Best. Dapat pengalaman baru dan yang paling penting dapat jumpa ahli-ahli PSSCM dari seluruh negara. Masa ni la ahli-ahli PSSCM seluruh Malaysia berkumpul.

Dengan berkumpul macam ni, silat cekak ialah wasilah ke arah perpaduan orang-orang Melayu dan salah satu faktor penting untuk memupuk jati diri bangsa Melayu itu sendiri, dengan harapan untuk membentuk satu budaya bangsa yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Bersesuaian la dengan kata-kata Almarhum Ustaz Hj. Hanafi bin Hj. Ahmad, "Sains dan teknologi boleh dipelajari di mana-mana, budaya tetap hak kita.", bertepatan jugak dengan tema perayaan ni, "Membina Bangsa Berbudaya". Sekadar renungan bersama, sejauh manakah penghayatan kita untuk mempertahankan hak dan budaya orang Melayu di Malaysia ni....sebab tu la aku sayang sangat kat persatuan ni. Syukur bila Allah gerakkan hati aku dulu untuk masuk persatuan ni. Banyak benda yang aku belajar dalam silat cekak. Tu pun ada lagi banyak benda yang aku tak tau dan masih kena kaji untuk faham. Kesimpulannya, semua perkara ada dalam silat cekak. Mungkin ada yang tak faham. Kalo nak faham, masuk la persatuan ni, baru faham sendiri...huhu~ =)

Ok...patah balik kepada cerita perayaan. Susunan program : Konvokesyen Silat Cekak, Sambutan Hari Tenaga Pengajar, Majlis Makan Malam Perdana, dan Mesyuarat Agung Perwakilan PSSCM Kali ke-36.


KONVOKESYEN SILAT CEKAK
7 Jun 2008, Sabtu 8.30 pagi
Pusat Aktiviti Kebudayaan (CAC), UIAM.

Majlis konvo ni bertujuan nak menganugerahkan sijil kepada ahli-ahli PSSCM yang lulus Ujian Sijil Rendah (USR). Majlis ini dirasmikan oleh YB Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Sebelum penyampaian sijil, ada pertunjukan demo oleh skuad PSSCM. Yang lulus USR dari UTP : kak Effa, kak Hanisah, abg Jawa, abg Fadhli, abg Kord, kak Iytah, abg Adib, abg Rambo, abg Jepp, abg Anas, abg Izwan, kak Nedy, kak Syue, kak Izzati, kak Nad, abg Nuri, kak Tim, kak Baya, kak Eena dan abg Faiz. kak Didie & abg Nash lak dapat kepujian. TAHNIAH! =)

Masa tengah tunggu kedatangan VIP, aku sempat main dengan baby Angah Izza, baby Mufazzal Syahmi. Comeyl sangat. Dah lama aku tak main dengan baby. Tiba-tiba ada chance lak. Masa tu baby Syahmi pakai topi yang ada telinga macam rabbit...lagi la cute. Tengah main-main, bole lak baby Syahmi tertido dalam tangan aku. Mungkin memang dia tengah ngantok, pas tu ada plak bunyi2 gamelan. Fuh, lagi sedap dia nak tido. Tapi memang best dapat dukung dia. Sweeeeeet sangat baby Syahmi! Lepas tido, baru Angah amek baby Syahmi. huhu~

Lepas abeh konvo, ahli-ahli PSSCM cawangan Perak bergambar beramai-ramai dengan YDP Cawangan Perak merangkap Penyelia Kelas Latihan UTP, En. Abdul Halim bin Saad, kat luar dewan.

ahli-ahli PSSCM Cawangan Perak dengan Abg Halim


SAMBUTAN HARI TENAGA PENGAJAR
7 Jun 2008, Sabtu 2.30 petang

Auditorium Utama, UIAM.

Aku tak tau sangat pasal perjalanan majlis ni sebab aku bukan TP. So, tak dapat cerita banyak. Tapi daripada apa yang aku dengar, masa majlis ni YM Guru Utama akan bagi ucapan dan amanat kepada semua Tenaga Pengajar. Lepas tu ada pengisytiharan & penyampaian Anugerah Khas Guru Utama PSSCM.


MAJLIS MAKAN MALAM PERDANA
7 Jun 2008, Sabtu 8.00 malam

Pusat Aktiviti Kebudayaan (CAC), UIAM.

Masa ni la yang paling ditunggu-tunggu. Dinner time! hehe~ Sebelum start dinner, ada persembahan demonstrasi. Lepas tu dah bole makan. Masa tengah makan ada persembahan nasyid daripada kumpulan Maddani, UIA dan ada persembahan sketsa berkaitan silat cekak. Tapi aku tak faham sangat sketsa tu sebab view dari tempat duduk aku tak berapa best. huhu~ so far, best ja. Lepas tu ada tayangan dokumentari khas pasal Krisis 93.

Sebelum dinner ni abeh, ada ucapan daripada Pengerusi Program Sambutan 42 & 43 Tahun PSSCM, Tn. Hj. Maideen Kadir Shah dan YM Presiden & Guru Utama, Tn. Hj. Ishak bin Itam. Seterusnya majlis dirasmikan oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, YB Senator Tan Sri Muhammad bin Muhd Taib.

Masa dinner ni ada banyak gak gambar yang sempat aku rakam.....sebelum, semasa dan selepas dinner. Ngeh3~ ;P

Sebelum dinner...
aku

kak hanisah, aku, kak chuna & kak fadz

kakak-kakak

dengan kak chuna

kak fadz & kak mun....mcm kembar kn?

semasa dinner...

ini meja kami...82

hehe.....dengan abg amin

kak effa & kak didie....skandal kah? ;P

kak chuna

abg pingu

selepas dinner...

dengan fadhillah

dengan senior mktb bp feveret, kak anis =)

kami yang *pink*....kak baya & aku

MESYUARAT AGUNG PERWAKILAN PSSCM KALI KE-36
8 Jun 2008, Ahad 8.30 pagi
Auditorium Utama,UIAM.


Aku sempat masuk sekejap ja untuk majlis ni sebagai pemerhati. Pas tu dah kena keluar amek lunch. Tak masuk dah lepas tu. Tapi dengar daripada orang2 yang hadir full, mesyuarat kali ni best. Ustaz punya ucapan memberi kesan di hati. huhu~ =)

Ahli Jawatankuasa Pusat PSSCM

mencabutkan diri untuk lunch~

candid! -credit to abg Jepp- =)

Lepas abeh semua majlis, ktorg pun gerak balik ke UTP dalam kol 9.30 malam lebih. Bas UTP ni bole tahan laju, naseb bek selamat perjalanan pergi dan balik, Alhamdu Lillah. hee~ Sampai UTP dalam kol 1 pagi lebih. Memang sangat penat tapi puas hati sebab dapat pengalaman baru. huu~ =)
This entry was posted on 6/10/2008 11:37:00 AM and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

5 butterflies:

On June 15, 2008 at 1:58 PM , Husna said...

diyana,

sory susahkan soh remove gmbr tu. but thanks, appreciate sgt :)

sayang kamu jugak!

cya some other time :)

 
On June 16, 2008 at 6:06 PM , AWASDA said...
This comment has been removed by the author.
 
On June 16, 2008 at 6:09 PM , eVy-D-YaNa said...

kak chuna,

it's ok..don't worry~

maybe some other time, gmbr tu lebih bermakna.. =)

chayunk kak chuna! ~(^_^)~

till we meet again~

 
On August 11, 2008 at 8:21 AM , asotoko said...

dianaaaaaa....
akak nk cilok gambaq kita yg ramai2 dgn abg halim tu ek..
lps tu nk letak gambaq tu kat blog akak plak...boleh kn?
hehehehe...

 
On October 8, 2008 at 8:40 AM , Crippersz said...

gambar amin pun ada gakkk.... waaaaaaaaaaaa

 
Related Posts with Thumbnails