Tawassul
6/12/2008 04:20:00 PM | Author: eVy-D-YaNa
Final exam pun dah abeh.....erm...seperti biasa, kalau dah start cuti ni aku memang tak bole tinggal hobi aku nombor 1 ni.....membaca. Tambah2 kalo dah novel dalam tangan....selamat tinggal gak la kat benda2 lain. Memang feveret~ huhu ~(^_^)~

k...tak nak cerita banyak..tengah makan kat kafe hari tu, terserempak dengan abg Arep. Dia baru balik dari Ipoh, & yang best tu dia ada beli buku. 2 novel. Satu buku kat bawah ni, satu lagi buku karangan Faisal Tehrani (tak ingat tajuk buku lagi satu). Tengok tajuk buku ni dah merangsang aku untuk baca, so, aku pun cepat2 cop kat abg Arep nak baca buku ni lepas dia baca. hehe~ selamba.

Tawassul

"Pencarian dengan harapan dan berakhir dengan penemuan"

Tajuk buku : Tawassul

Penulis : Isa Kamari

Penerbit : Al-Ameen Serve Holdings

Halaman : 240

"Muhammad itu tidak lain hanya seorang rasul, sesungguhnya telah terdahulu beberapa orang rasul sebelumnya. Jika rasul itu mati atau terbunuh, apakah kau akan kembali kafir."
- al-Quran, Surah Ali Imran : 144 -

Petikan sedikit daripada cover belakang buku, 'Novel Tawassul pasti menggegarkan dunia kesusasteraan dan keagamaan masa kini dengan penerokaannya yang berani, penting dan mencabar untuk direnungkan. Ia memancing minat pembaca dengan meneroka pertalian antara institusi kenabian, sains pengklonan dan penafsiran sejarah.'

Bagi aku, pengarang ni memang sangat berani mengupas isu ni. Rasanya tak terjangkau fikiran nak hasilkan karya macam ni. Gaya penulisan dia pun best. Kadang-kadang simple dan mudah difahami, tapi kadang-kadang ada penggunaan gaya bahasa sastera, yang kena fikir dalam2 baru faham. Tapi selalunya susah cket nak faham.

Novel ni lebih kurang macam pengembaraan. Terasa macam ikut sekali dalam pengembaraan tu, sebab unik. Isa Kamari pandai mengadunkan 3 unsur tu dalam novel ni; kenabian, pengklonan dan sejarah. Kadang-kadang rasa macam tak logik ja apa yang dia tulis. Lebih merupakan pengharapan untuk perkara tu terjadi. Tapi ni jugak mengingatkan yang apa saja bole terjadi dengan kuasa Allah. Mungkin nampak tak logik tapi mana tau kalo betol2 terjadi. Gempak la nanti. Mencabar minda. Ada jugak diselitkan unsur cinta pada yang tak sepatutnya.

Penulis jugak banyak meninggalkan pembaca untuk buat tafsiran sendiri mengenai ending cerita ni, begitu jugak dengan sub-plot. Kita bole buat andaian sendiri...lebih senang cakap, andaian tu kita dapat buat berdasarkan sejarah agung yang semua orang tau, lebih-lebih lagi sebagai seorang Muslim. Menarik kan? So, kalo nak tau lebih lanjut....kena la baca sendiri. Baru thrill~

Kat sini aku nak share cket petikan2 ayat yang aku rasa best sangat untuk dihayati....

"Ya Allah, harumkanlah kuburnya yang mulia dengan semerbak rahmat dan ucapan sejahtera!

Maka bertanyalah orang, Adam agaknya manusia yang diperkatakan ini. Allah menerangkan dengan sebabnyalah Adam Aku beri martabat yang tinggi. Ditanyakan lagi, Nuhkah orangnya? Allah menerangkan dengan sebabnya juga Nuh selamat dalam bahteranya dari tenggelam dan musnah semua ahli keluarga dan kerabatnya yang ingkar. Ditanyakan lagi, Ibrahimkah orangnya? Allah menerangkan dengan sebabnya Ibrahim dapat menegakkan hujahnya atas penyembah berhala dan bintang-bintang. Ditanyakan lagi, Musakah orangnya? Allah menerangkan Musa itu saudaranya, tetapi orang ini kekasih Allah. Musa hanya telah dapat berkata-kata dengan Allah. Ditanyakan lagi, Isakah orangnya? Allah menerangkan Isa hanya akan membawa berita baik tentang kerasulannya. Ia hanya laksana pengawal di hadapan istana kenabiannya. Maka siapakah gerangannya kekasih yang mulai ini yang telah Engkau berikan persalinan kesopanan, dan Engkau mahkotakan dengan kehebatan dan kemegahan? Engkau kibarkan atas kepalanya panji-panji kebesaran.

Ya Allah, harumkanlah kuburnya yang mulia dengan semerbak rahmat dan ucapan sejahtera!"

***

"Justeru itu aku dihidupkan, dengan izin-Nya. Kedatanganku adalah ingatan dan ujian. Kemunculanku akan memaksa manusia menilai semula segala-galanya. Siapakah sebenarnya manusia? Kelahiranku akan memisahkan antara yang percaya dan tidak percaya.

Kepercayaan asal menjadi luas tebarannya. Semakin dalam ketaksaannya. Aku bukan khayalan. Aku adalah kenyataan yang akan mencabar dan menggoncangkan akidah. Tetapi hanya bagi mereka yang selama ini enggan membuka mata dan dada. Fikirkanlah. Fikirkanlah.

Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Dia. Dan aku adalah imbasan kekasih-Nya. Maka sewajarnyalah alam dan sejarah bergegar sekali lagi dengan kehadiranku.

....

Pertama, dekatilah Dia dengan menyebut nama-nama-Nya yang baik. Kedua, pintalah daripadanya dengan bekalan amal yang baik. Ketiga, pohonlah daripada kalangan manusia yang paling alim dan masih hidup di antara mereka supaya mendoakan, seperti mana aku telah bermunajat sedang aku masih bernafas.

Selain daripada tiga cara itu, akan hanya menjerumuskan manusia dalam kesesatan.

Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Dia. Dan aku adalah imbasan kekasih-Nya. Maka sewajarnyalah alam dan sejarah bergegar sekali lagi dengan kehadiranku.

Selamat tinggal.

Satunya.Satunya. Satunya...Allah. "
|
This entry was posted on 6/12/2008 04:20:00 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 butterflies:

Related Posts with Thumbnails